Punca atasi anak tidak fokus belajar dan cara atasinya

3/05/2018 nurul husna 0 Comments

Bila cerita pasal anak-anak yang memilih makan
Stress jadinya.

Kakak, payah benar nak bagi makan.
Mami masak beriya
Makan ikut mood jugak.
Kadang makan sampai bertambah
Kadang sampai 2 hari tak makan nasik
Tu yang mami kena kreatif masak yang dia suka.
Tak makan banyak pun atleast dia makan.

Abang, makan berselera
Tak memilih langsung
Tapi cuma samada banyak or sikit
Bila ajak makan
Kadang bertambah
Kadang makan lauk je
Nasi tak berusik pun
Setengah jam lepas tu ngadu lapar



Memang kena bebel la.

Tapi pagi-pagi mami akan make sure diorang makan
Tak makan kat rumah
On the way pergi sekolah
Makan dalam kereta.
Selebihnya boleh makan semasa waktu rehat.

Sebab tu mami pastikan hari-hari anak mesti bawak bekal.


Menurut UNICEF 25% daripada kanak-kanak di Malaysia mengalami masalah terbantut fizikal dan kognitif akibat kekurangan malnutrisi.

Apa kognitif tu?
Kemampuan otak/minda untuk menghafal, memahami, menaakul, menganalisis, mempraktik dan lain-lain lagi.

Apa itu Malnutrisi?
Kekurangan pengambilan dari zat-zat makanan seperti protein dan karbohidrat. yang akan mempengaruhi pertumbuhan, perkembngan dan kognitif serta dapat memperlambat proses penyembuhan.

Banyak faktor yang mempengaruhi kepada masalah ini seperti;
✔kemiskinan (makan sekadar untuk kenyang dan tak ambil kira nutrisi seimbang)
✔kesibukan dengan bekerja jadi tak ada mengawal pemakanan anak-anak.
✔taraf hidup yang tinggi (ibu bapa tidak mampu menyediakan makanan yamg berkhasiat)

Cuba tengok data di bawah👇
Di manakah kedudukan Malaysia dalam ranking Asia Tenggara.


So sebagai ibu bapa mari lah kita sama-sama berganding bahu supaya dapat turunkan statistik ini.

Yang mana berkemampuan tetapi sibum bekerja, berikanlah anak anda suplemen tambahan untuk mereka.

Yang tidak berkemampuan, usaha kan lah dengan bertani atau menternak supaya hasilnya boleh sama-sama dinikmati.

Pantau anak-anak supaya tidak mengambil sebarang makanan ringan.

Anak yang tidak mengambil makanan sihat, akan menyumbang kepada kemerosotan akademik mereka.
Ibu2 dan ayah2 mesti nak anak jadi pelajar cemerlang kan.

Sebenarnya anak anda seorang yang bijak.
Tapi disebabkan kekurangan nutrisi mereka tidak dapat fokus dalam kelas.


Jadi berikanlah mereka hanya yang terbaik supaya mereka dapat jadi yang terbaik.

Jika ada sebarang pertanyaan tentang suplemen untuk anak anda boleh;
Call/SMS/Whatsapp 0162222531

http://www.wasap.my/60162222531
http://www.wasap.my/60162222531
http://www.wasap.my/60162222531

Bila cerita pasal anak-anak yang memilih makan Stress jadinya. Kakak, payah benar nak bagi makan. Mami masak beriya Makan ikut mood jug...

0 comments: