Kenapa lelaki senang botak? Adakah korang pernah buat ni?

2/26/2018 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments

Serum rambut lelaki

Perasan tak..ada segelintir kaum lelaki yang mengalami masalah botak. Sampaikan ada di kalangan artis Malysia pun tak terkecuali seperti penyanyi popular Tomok.

Tapi Una pernah tonton 1 rancangan di TV, Tomok bagitau masa remaja beliau menggunkan gel rambut. Akibatnya rambut beliau jadi rosak.

Adakah masalah botak ni sebab salah guna produk dan faktor keturunan je?

Actually ada lagi beberapa sebab lain.
Iaitu;

1. Ikat rambut terlalu ketat


Ada lelaki yang gemar menggayakan fesyen rambut tocang yang diikat ketat (seperti dreadlocks atau cornrows) atau seperti fesyen ekor kuda yang sebenarnya boleh membawa kepada keguguran rambut ( daya tarikan alopecia ) . Ia adalah disebabkan oleh tarikan rambut yang terlalu ketat yang membawa kepada kekurangan kekuatan akar rambut secara beransur-ansur.

2. Trichotillomania

Trichotillomania adalah nama yang diberikan kepada kebiasaan mencabut atau menarik rambut dari kepala atau bahagian badan yang lain. Walaupun masih tidak jelas sama ada Trichotillomania perlu diklasifikasikan sebagai satu tabiat atau sebagai gangguan obsesif-kompulsif, tetapi hasil akhir adalah sama. Lama kelamaan, banyak kawasan yang menjadi botak akibat tabiat buruk ini.

Jika tabiat dihentikan, rambut biasanya akan tumbuh semula, tetapi dengan tabiat Trichotillomania yang berlebihan dan dalam jangka panjang, ia boleh menyebabkan parut pada kulit kepala yang membawa kepada kehilangan rambut kekal.

Selain daripada 2 tabiat di atas tadi, terdapat beberapa faktor lain yang menyebabkan masalah kepala botak.

3. Tekanan

Tekanan fizikal yang teruk (seperti pembedahan) atau tekanan psikologi yang teruk (seperti kematian dalam keluarga) boleh memberi kesan yang pelik pada badan manusia. Tekanan yang teruk biasanya membuatkan badan berada dalam keadaan terkejut.

Ini boleh membawa kepada Telogen effluvium, yang boleh membawa kepada keguguran rambut. Cuma apa yang tidak begitu jelas adalah bagaimana tekanan kronik atau tekanan jangka panjang memberi kesan kepada keguguran rambut.

4. Hipotiroidisme

Tiroid adalah kelenjar kecil yang terletak di bahagian hadapan leher di bawah kotak suara. Ia memainkan peranan penting dalam mengawal metabolisme badan melalui pengeluaran pelbagai hormon.

Hipotiroidisme adalah kurangnya pengeluaran hormon tertentu dan adalah punca yang paling biasa kehilangan rambut di sesetengah kawasan badan yang dikenali sebagai alopecia areata (yang boleh menjejaskan seluruh badan dan bukan hanya kepala).

Hipotiroidisme adalah disebabkan oleh kecacatan semasa kelahiran, penyakit autoimun atau pembedahan yang melibatkan pembuangan tiroid.

5. Penyakit autoimun

Jika anda mempunyai diabetes atau mempunyai artritis, anda mungkin berhadapan dengan penyakit autoimun yang timbul apabila sistem imun badan sendiri tersilap menyerang dan memusnahkan tisu badan yang sihat.

Apabila sistem imun badan menyerang folikel rambut atau sel-sel atau tisu penting untuk pertumbuhan rambut dan penyelenggaraan yang lain, ia boleh menyebabkan kehilangan rambut pelbagai jenis, termasuk cicatricial alopecia (satu bentuk keguguran rambut yang berkekalan) danTelogen (yang berlaku apabila kitaran pertumbuhan rambut terganggu).

6. Jangkitan kuman

Walaupun beberapa jenis jangkitan boleh membawa kepada keguguran rambut, jangkitan yang paling biasa yang memberi kesan kepada kulit kepala dan rambut adalah kurap. Kurap sebenarnya disebabkan oleh kulat.

Tinea capitis, adalah disebabkan oleh kulat dipanggil dermatophytes yang hidup di dalam keadaan yang panas, lembap dan biasanya muncul di tempat yang kotor.

Jika anda suka memakai topi atau menutup rambut anda, pastikan rambut dicuci dengan kering dan jangan dibiarkan lembap kerana kulat/kuman boleh menyebabkan keguguran rambut.

7. Kemoterapi

Sel-sel kanser biasanya membahagi dan berkembang lebih cepat daripada sel-sel sihat dalam badan. Apa yang menyebabkan kemoterapi begitu berkesan dalam menghentikan kanser adalah bahawa ia menghentikan sel-sel yang berkembang pesat.

Malangnya, terdapat sel-sel lain dalam badan yang berkembang pesat juga – seperti di folikel rambut. Walaupun terdapat mitos kanser di luar sana, keguguran rambut secara kekal selepas kemoterapi adalah tidak tepat.

Kehilangan rambut boleh berlaku secara beransur-ansur atau dengan cepat, bergantung kepada jenis ubat yang diambil.

8. Kurang zat/vitamin

Kekurangan zat makanan umum atau beberapa kecacatan genetik atau biologi dan kekurangan dalam pengambilan nutrien tertentu boleh menyebabkan keguguran rambut.

Mungkin kekurangan yang paling biasa dianggap menyumbang kepada keguguran rambut adalah zat besi. Kekurangan zat besi boleh membawa kepada kekurangan zat besi / anemia, satu keadaan yangmenyebabkan badan tidak mempunyai sel-sel darah merah yang cukup .

Sel-sel darah merah adalah penting kerana ia membawa oksigen ke hampir setiap sel dalam badan, membantu sel-sel mengekalkan fungsi normal. Kekurangan zat besi dalam nutrien lain – seperti vitamin B (khususnya B12) dan protein – dianggap menyumbang kepada keguguran rambut juga.

Untuk mengembalikan semula volume rambut anda, anda boleh mengamalkan penggunan Fury Serum ini.

Apakah itu Fury Serum?


Serum rambut lelaki


Fury serum adalah serum rambut yang diperbuat khas untuk kaum lelaki dari khasit tembikai susu (honeydew)

Kenapa menggunakan tembikai susu?

Ini kerana tembikai susu mengandungi nutrien yang bagus untuk pertumbuhan rerambut/jambang di kalangan kaum lelaki.

Untuk sebarang pertanyaan dan membuat tempahan boleh hubungi

Ida Azman
Call/SMS/WhatsApp: 019-3012586
--> www.wasap.my/60193012586

Perasan tak..ada segelintir kaum lelaki yang mengalami masalah botak. Sampaikan ada di kalangan artis Malysia pun tak terkecuali seperti ...

0 comments: