Kenapa tonsil bengkak setiap kali demam?

9/25/2017 unazack Husna 0 Comments

Gambar : Sumber Google

Sejak pagi semalam Una rasa tak sedap badan..
Seram sejuk je...
Kepala berat..
Sakit tekak..
Nak telan pun rasa perit je..
Tonsil dah bengkak la tu..

Akibatnya malam tadi tidur pun tak lena..
Kejap2 terjaga..

Sudahnya subuh2 lagi terus bukak kotak nutriferon..
Amik sesacet..
Dah tak tahan perit sangat dah tekak..
Telan air liur macam nak telan seketul batu..

Lepas hantar anak ke sekolah..
Dalam pukul 9 Una tidur jap..
Qada' tidur yang tak lena malam semalam...

Petang ni perasan tonsil dah tak sakit lagi dah..
Alhamdulillah..kembali di beri nikmat sihat..

By the way..
Pernah tak korang terfikir kenapa setiap kali demam tonsil akan bengkak..


Dan kenapa bila kita demam..
Selain doktor cek suhu badan..
Cek degupan jantung..
Doktor akan suruh kita bukak mulut untuk cek anak tekak kita (tonsil sebenarnya)

Tak tau kan..
Kalau tau pun buat2 la tak tau..

Actually tonsil tu berfungsi sebagai penapis & perangkap virus & bakteria yang masuk ke dalam rongga mulut...

Jadi bila kita demam, tonsil tu akan merembeskan hormon antibodi untuk protect badan kita..

Tapi bila serangan virus tu berlebihan sangat tonsil tu pulak yang alami jangkitan..
Dan mengalami keradangan & membengkak..
Tu yang tonsil kita sakit..
Sampaikan nak telan air liur pun sakit..

So seperti yang akan selalu bagitau nutriferon ni adalah penggalak sistem imun tubuh kita..
Bila sistem keimunan meningkat..
Tonsil tu dah jadi lebih kuat..
So no more sakit tekak / tonsil bengkak..

Nampak dah kan...

Health & beauty consultant
Nurul Husna

Gambar : Sumber Google Sejak pagi semalam Una rasa tak sedap badan.. Seram sejuk je... Kepala berat.. Sakit tekak.. Nak telan pun r...

0 comments: