Kenapa setiap peniaga online mesti ada blog?

7/31/2017 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments


Sebagai peniaga bila kita decide nak buat secara online, sudah semestinya bisnes @ kedai maya akan beroperasi secara 24 jam.
Kalau tak, tak ada lah jam 1 pagi pun saya dapat wassap dari prospek nak order vitamin shaklee..

Selain daripada penggunaan media sosial seperti facebook dan instagram...
Blog adalah salah 1 medium yang wajib anda anda..

💻Beza blog dengan website....


Blog sama macam facebook dan istagram je..
Kita tak perlu bayar sebarang yuran.
Ianya FREE..
Kalo website kita kena bayar hosting setiap tahun..

Lebih mesra pengguna..
Kalau korang pandai guna facebook means blog pun korang tak ada masalah...

💻Beza blog dengan facebook/instagram

Coverage blog lebih meluas berbanding facebook.
Kalau facebook sekadar boleh reach di kalangan rakan facebook kita sahaja..
Manakala blog bersifat international..
Selagi ada orang yang menggunakan google search selagi tu la mereka ini prospek kita.

Blog ni juga boleh diibaratkan macam berkebun.
Kita menanam, membaja hari ni..
Hasilnya boleh kita nikmati selagi tanaman tu wujud.
Lagi rajin kita baja lagi banyak hasilnya.

Sebab itu la...
Artikel saya yang 2 tahun lepas masih lagi customer baca dan cari..

Berbanding sharing facebook yang 2 tahun..
Kalau kita tak share memori tersebut..
Alamatnya terkubur la posting tersebut.

Honestly...
Jika ditanya..
Saya lebih berpuas hati menggunakan blog sebagai medium saya.
Hampir 90% customer saya juga datangnya dari blog..
Dan setiap hari jugalah saya dapat prospek baru dari blog..

Dan customer dari blog jauh lebih mudah close deal.

Jangan tak tau..blog pun boleh update guna smartphone juga..
Yang penting ada data internet.

Senang kan berblog?

Sebagai peniaga bila kita decide nak buat secara online, sudah semestinya bisnes @ kedai maya akan beroperasi secara 24 jam. Kalau tak, ...

0 comments: