Shaklee, MLM yang HALAL ke HARAM?? Apasal ramai sangat yang jadi ahli ??

12/02/2014 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 1 Comments

MLM memang dipandang sebagai taboo dalam masyarakat kita. Sama seperti saya suatu ketika dahulu, turut jelak bila apa-apa perniagaan yang berunsurkan MLM. Duit habis beratus-ratus tapi apa pun tak dapat melainkan produk nya yang belum sure SELAMAT atau TAK. Padahal masa tu masih lagi studen. Duit belanja pun still harap ihsan orang lain.



Sebenarnya, masyarakat memang tak wajar disalahkan atas persepsi mereka terhadap MLM ini. Sebabnya, memang banyak syarikat yang memanipulasikan sistem MLM sampailah MLM ni dilabelkan sebagai satu sistem yang salah. Yang menipu orang. Yang kena cari orang. Yang kena labur beribu-ribu, in fact berpuluh ribu semata-mata hanya untuk menyertai perniagaan MLM. Lepas dah masuk, dibiar je.

Mana tak bengang kan? Hutang bank tetap kena bayar, duit 'investment' hangus, diri merana. Silap-silap boleh meruntuhkan sesebuah rumahtangga tu.  Allahuakbar! 

Ok, sebenarnya MLM tu tak salah.


MLM merupakan satu sistem yang bagus sebenarnya. MLM adalah satu sistem di  mana kita dapat belajar teknik-teknik pemasaran, produk secara percuma sahaja. Bukan  pada waktu-waktu tertentu je, tapi pada setiap masa.

DOA sendiri selalu berpesan, nak be

MLM Shaklee??

Saya mula join Shaklee apabila kawan lama saya sejak sekolah rendah ajak join gara-gara saya berpuas hati dengan keberkesanan produk Shaklee. Memang dah lama saya mencari peluang nak berbisnes online. Masa tu tak pikir pun nak tau Shaklee ni MLM HALAL or HARAM. Sampaila bila upline saya post kat group rahsia di FB barulah saya tau yang MLM Shaklee ni memang best. Jadi semakin kuat semangat untuk teruskan bisnes Shaklee.

Nak join Shaklee bukannya kena bayar beribu-ribu macam kebanyakan MLM lain buat tu. Cuma bayar RM75 je (untuk keahlian seumur hidup pulak tu, bukannya kena renew setiap tahun pun). Lepas tu kita dahpun jadi ahli Shaklee yang sah. Samada turut nak berniaga Shaklee, ataupun join  sekadar untuk makan sendiri je itu terpulang pada kita.

Selain itu, boleh juga nak pilih samada nak beli mana-mana produk Shaklee berjumlah lebih kurang RM650, maka kita akan layak jadi ahli Shaklee secara percuma. But again, sekiranya kita tak nak beli sampai RM650 ni, then ambil pilihan pertama tadi, bayar RM75 je la.. Takde paksaan pun untuk kita pilih mana-mana cara untuk jadi ahli.


Perbezaan antara SHAKLEE dan MLM lain


#1 Shaklee BUKAN seperti kebanyakan MLM di luar sana yang menekankan head hunting...yang kami tekankan ialah KEEP SHARING THE MONEY WILL COME. Kami sentiasa digalakkan dan diingatkan berkongsi kebaikan Shaklee.


DAO

#2 Shaklee memberikan PENDAPATAN yang adil kepada distributor bergantung kepada usahanya...bukan seperti MLM lain yang mana downline bekerja keras tetapi yang kay Upline. Padahal upline goyang kaki je. Dalam SHAKLEE, sekiranya Downline usaha lebih, dia boleh dapat  lebih daripada Upline. Dan dah berapa ramai Master Coordinator yang dilahirkan daripada kelompok downline terlebih dahulu.

#3 Shaklee tidak memerlukan untuk anda membuat PINJAMAN DARIPADA BANK untuk modal membeli stok...hanya bermodalkan RM65 sebagai ahli baru, manakala stok yang dibeli bergantung kepada distributor ADA PERMINTAAN ADA PENAWARAN maksudnya ada barangan yang diorder oleh pelanggan barulah distributor membuat pembelian.  

#4 Produk Shaklee memang BAGUS...terbukti secara klinikal melalui beribu kali ujian yang dilakukan terhadap setiap produknya. Dan kajian terhadap Shaklee telah dimasukkan ke dalam Jurnal Perubatan yang digunakan oleh doktor dan orang awam. Ramai orang yang suka kerana produknya selamat, berkesan dan semula jadi...kerana produk-produknya dicuba ke atas manusia dan bukannya ke atas tikus. Malahan sijil HALAL diPERAKUI OLEH BADAN TERTENTU YANG DIBENARKAN OLEH JAKIM dan mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan.

#5 BONUS yang diberi oleh SHAKLEE sentiasa akan masuk dalam akaun bank pada setiap pertengahan bulan dan jumlahnya akan meningkat dengan syarat mereka rajin berusaha.    

#6 Distributor Shaklee tidak menggunakan gambar kereta mewah atau rumah besar sebagai bukti pendapatan yang mereka terima dalam shaklee. Kami sentiasa diajar untuk menjadi seorang down to earth. Kami tidak menjual harapan palsu.




#7 Mesyuarat atau taklimat SHAKLEE tidak pernah dibuat pada waktu malam kerana di kalangan kami terdiri daripada golongan ibu...agak sukar untuk golongan ibu untuk keluar pada waktu malam.


#8 Perbincangan dengan UPLINE hanya di hujung jari. Jimat masa, wang dan tenaga. Ini kerana kebanyakan sesi coaching dijalankan secara Online secara WhatsApp atau FB. Jadi sambil para suri rumah melakukan kerja rumah dan menguruskan anak-anak sambil oleh upgrade ilmu. Selain itu, KELUARGA kami saling mengambil berat, menyokong, memberi semangat antara satu sama lain. Saling berkongsi. Downline baru tidak dibiarkan seorang diri.   


DAO

#9 Selain itu, amalan rohani seperti solat dhuha dan solat sunat lain, zikir, selawat, dan sebagainya menjadi makanan rohani kami. Ini kerana setiap hati kita dipegang oleh Allah. Jadi kami selalu diingatkan untuk meminta dari ALLAH. Kalo pekerjaan lain dari OT untuk dapat bayaran lebih, tetapi bagi kami OT kami adalah dengan memperbanyakkan amalan sunat. Kerana seoragn peniaga BOSS nya adalah ALLAH.


DAO


#10 Walaupun MLM, tetapi saya TAK pernah dipaksa untuk bekerja untuk upline saya. maksudnya, business Shaklee yang saya buat, adalah untuk diri saya, sebabnya, bila saya bekerja keras, pendapatan yang saya dapat totally untuk diri saya, dan bukan untuk upline saya.

#11 Dalam group kami, saya TIDAK dipaksa untuk membeli stok beribu-ribu semata-mata nak kekal diranking saya ini. Saya juga TIDAK pernah dipaksa untuk membuat loan beribu-ribu semata nak beli stok yang entahkan dapat dijual, entah kan tak dapat.

#12 Setiap leaders dan Upline dalam keluarga ini juga TIDAK lokek ilmu dan TIPS untuk memberikan tunjuk ajar dari A-Z. Saya TIDAK ditinggalkan seorang diri terkontang-kanting selepas join Shaklee, malah kesemua leaders sudi memberikan tunjuk ajar pada bila-bila masa sahaja.

#13 Tiada istilah HEAD HUNTING dalam group ini, malah sekiranya saya TIDAK bersedia untuk mempunyai downline (kerana takut tak mampu nak beri tunjuk ajar), saya sendiri perlu berusaha keras untuk memastikan saya kekal efektif setiap bulan, dan bukannya pergi mencari downline semata-mata untuk kepentingan saya sendiri :) 

Jika anda berminat untuk menyertai KELUARGA Shaklee saya, bolehlah menghubungi saya dan memilih untuk mendaftar secara PILIHAN #1 atau PILIHAN #2.


Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya.

Nurul Husna
Call/SMS/ WhatsApp/Telegram
016 2222 531

MLM memang dipandang sebagai taboo dalam masyarakat kita. Sama seperti saya suatu ketika dahulu, turut jelak bila apa-apa perniagaan yang be...

1 comment:

  1. MLM memang dipandang sebagai taboo dalam masyarakat kita. Sama seperti saya suatu ketika dahulu, turut jelak bila apa-apa perniagaan yang berunsurkan MLM. Duit habis beratus-ratus tapi apa pun tak dapat melainkan produk nya yang belum sure SELAMAT atau TAK. Padahal masa tu masih lagi studen. Duit belanja pun still harap ihsan orang lain.



    Sebenarnya, masyarakat memang tak wajar disalahkan atas persepsi mereka terhadap MLM ini. Sebabnya, memang banyak syarikat yang memanipulasikan sistem MLM sampailah MLM ni dilabelkan sebagai satu sistem yang salah. Yang menipu orang. Yang kena cari orang. Yang kena labur beribu-ribu, in fact berpuluh ribu semata-mata hanya untuk menyertai perniagaan MLM. Lepas dah masuk, dibiar je.

    Mana tak bengang kan? Hutang bank tetap kena bayar, duit 'investment' hangus, diri merana. Silap-silap boleh meruntuhkan sesebuah rumahtangga tu. Allahuakbar!

    Ok, sebenarnya MLM tu tak salah.

    ReplyDelete