Petua menghilangkan batuk anak-anak secara berkesan dalam masa 3 jam supaya tak perlu berperang untuk bagi makan ubat lagi

3/20/2015 nurul husna 2 Comments

Keadaan cuaca yang tidak menentu sekarang ini menjejaskan sedikit kesihatan...tak kira la dewasa atau kanak-kanak...

Minggu lepas kami sekeluarga dilanda demam selesema dan batuk... Tapi sebagai ibu saya dah malas nak bawak pergi klinik sebabnya kedua-dua anak saya memang penakut makan ubat.

tips anak yang sihat

Kalau nak pergi klinik kerajaan, saya dah memang ada simpanan syrup PCM sebabnya setiap kali anak yang kecik ambil injection gerenti dapat.

So solution saya untuk kedua-duanya adalah Chew Vita C dan Omega Guard. Tapi yang besar tu tetap liat jugak nak makan. Akibatnya si adik lebih cepat kebah dari demam, batuk dan selsema.


petua hilangkan batuk anak
Inilah hero kecil saya

Hasil daripada tu saya terpaksa sembunyi botol omega guard dari pandangan dia. Pantang nampak mesti nak. Sampaikan sehari 2,3 kapsul dia makan...sabar jelah..tak dibagi merajuk. Tapi saya tak risau sebab vitamin shaklee 100% organik dan semulajadi insya Allah tak ada apa-apa dan Alhamdulillah tak pernah lagi terlebih dos.

Khamis lepas lebih kurang pukul 5 pagi saya dengar si kakak batuk tak berhenti-henti. Siangnya tu pun suara dia dah serak-serak. Mungkin tonsil dan bengkak. Bila saya dengar dia batuk tak berhenti, saya bangun pergi dapur, pecahkan sebiji omega guard dan terus suap ke mulut dia. Lepas tu saya suap pulak sesudu vivix. Memang la dia nangis mengamuk tapi untuk kebaikan dia saya buat tak tau je..
Dah setel saya suruh dia tidor balik. Dalam pukul 7 pagi saya kejut kakak bangun untuk pergi sekolah. Masa tu dah tak dengar dia batuk lagi. Alhamdulillah..

Apa yang lebih dirisaukan, jika dibiarkan masalah batuk berkahak pada kanak-kanak berlarutan ia boleh menyebabkan masalah lain pula seperti lelah dan asma sebab kahak yang terkumpul dalam peparu dah jadi semakin pekat. Malah lebih teruk jika dijangkiti kuman, bakteria atau virus. Bila dah pekat, lagi susah nak keluar. Pada tahap sebegini kalau dibawa untuk dapatkan rawatan, biasanya doktor akan buat rawatan sedut kahak.

Bagi mak-mak yang nak hilangkan batuk berkahak pada anak-anak tanpa perlu membuat rawatan sedut kahak boleh berikan anak mereka Omega Guard.

tips anak yang sihat

Minyak Ikan Omega 3 ni sebenarnya dah mula dinikmati oleh bayi jika ibu mengamalkannya dari dalam kandungan lagi yang mana ia akan membantu perkembangan otak dari dalam kandungan lagi.

Khasiat ini juga dapat diteruskan melalui penyusuan susu ibu yang mana khasiat dapat disalurkan melalui susu ibu
 

Berikut adalah khasiat-khasiat yang boleh kanak-kanak perolehi dari OMEGA GUARD:



  • Membantu dalam perkembangan otak kanak2, kajian menunjukkan kanak-kanak yang mula mengambil omega 3 lebih awal ternyata otaknya lebih cergas


  • Dapat merawat penyakit eczema dari dalam, biasanya ibu-ibu ambil alternatif untuk menyapu ubat luaran sahaja tapi beberapa lama kemudian akan muncul kembali tetapi dengan pengambilan omega 3 dapat mengelakkan masalah eczema untuk timbul kembali


  • Meningkatkan sistem imunisasi kanak-kanak dan dapat merawat demam selsema dan batuk kerana Omega 3 ini bersifat panas jadi bila dimakan automatik memberi kesan panas dalam badan


  • Omega 3 ini mempunyai sifat anti radang dan anti inflamasi jadi ianya amat berkesan untuk mengurangkan serangan asma pada kanak2 dan mengurangkan penggunaan inhaler

  • Dengan pengambilan Omega 3 juga didapati kanak-kanak lebih cergas dan aktif dan membantu meningkatkan fokus kanak-kanak semasa belajar.


  • Mencairkan kahak.


  • Asid lemak Omega-3 menghalang pembentukan leukotrienes dari asid arachidonic yang berperanan dalam menyebabkan asma.
Untuk bayi, boleh guna kaedah stim dan tepuk percussion untuk hilangkan batuk berkahak pada bayi. Kaedah stim ni mudah je, cara-caranya ialah;

Langkah 1: Didihkan air dan letak dalam bekas.

Langkah 2: Titiskan minyak bawang putih kedalam bekas air tadi. Bawang putih tu diketuk terlebih dahulu untuk aktifkan kandungan alisinnya dan campur dengan sedikit minyak masak.

Langkah 3: Letak bayi meniarap atas riba dengan muka mengadap wap-wap yang keluar dari bekas tadi.

Langkah 4: Tepuk sisi kiri dan kanan belakang bayi dengan tangan yang mencempung (teknik percussion). Cara ini juga sebenarnya membantu menenangkan bayi kerana biasanya bayi akan menangis.

Lakukan kaedah stim dan teknik percussion untuk selama 20 minit

Klik Di sini untuk melihat Testimoni pengguna Omega Guard


Sebarang pertanyaan , konsultasi berkenaan masalah di atas oleh hubungi saya;


NURUL HUSNA (follow saya FB)

call/sms/whatsapp 016 2222 531

pengedar shaklee


Keadaan cuaca yang tidak menentu sekarang ini menjejaskan sedikit kesihatan...tak kira la dewasa atau kanak-kanak... Minggu lepas kami sek...

2 comments:

  1. macam mana mahu galakkan anak untuk suka makan omega guard? Bleh ker letak dalam susu?

    ReplyDelete
  2. cuba nisa pecahkan n suap kat mulut dia buat pertama kali...omega ni sedap sebenarnya..manis2..kalo anak akak x jln letak dalam susu ni..dia boleh perasan bau n rasa..bagi je trs nanti lama2 ajar dia makan sendiri...

    ReplyDelete