7 kesilapan peniaga kecil dalam talian (Online)

4/15/2017 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments



Tips ni Una ambil daripada pengalaman sendiri dan rakan2 shaklee's family.

Mudah-mudahan bermanfaat untuk pembaca semua.

1. Tidak tahu priority

Tak tahu apa yang penting, apa yang tak penting... apa yang wajib dibuat, apa yang boleh diabaikan. Impak perkara ni amatlah besar kerana kita mungkin buang masa pada benda2 yang tak payah buat pun tak apa sampai mengabaikan yang utama.

2. Tidak menjaga diri sendiri


Makan teratur, tidur teratur, bersenam, bersosial, akvitiviti spiritual... semua tu kena istiqomah walau sebusy mana pun kita. Jangan kerja kuat sangat sampai makan pun terlupa. Kalau sakit, bukan je takleh buat kerja, hasil kerja pun tak leh nak rasa.

3. Komited pada perancangan

Banyak plan, banyak cita2, buat vision board bagai, akhirnya sekadar jadi penghias dinding. Paling teruk kalau impian cuma bermain dalam kepala otak sendiri je. Masa makin suntuk, dunia tak tunggu kita. Akhirat apatah lagi.

4. Cuba happy-kan semua orang

Susah... memang takkan boleh. At least family terdekat kita bahagia sudah. Itu yang beri immediate impact kepada kehidupan kita.

5. Fikir sangat benda tak penting

Orang reject, berhari2 fikir kenapa orang tu reject. Sedih, marah, sentap. Just say next one & next time. Sorang reject, cuba improve service dan cara kita nak approach.

6. Tidak jadikan bisnes sebagai rutin

Nak start menulis pun perlukan masa yang sesuai dan tempat yang sesuai... kalau ada office yang sempurna it is OK, tapi kalau WAHM, hari2 bergelumang dgn anak2, pandai2 lah fit kan mana2 yang boleh.

7. Tiada disiplin

Asyik tangguh tangguh tangguh... Akhirnya akhir bulan, Jangan.. kita keja sendiri walaupun takde boss, dan kita lah boss. Tapi kita sebenarnya ada BOSS BESAR yang setiap saat memerhatikan kita. Nak income banyak, usaha lah betul2 jgn main2.

Tips ni Una ambil daripada pengalaman sendiri dan rakan2 shaklee's family. Mudah-mudahan bermanfaat untuk pembaca semua. 1. Tida...

0 comments: