Alat bantu mandikan bayi baru lahir yang paling selamat

10/02/2017 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments


Hari ni Una terfollow keluhan ibu-ibu muda yang takut nak mandikan bayi mereka especially yang baru lahir.
Dah la kecik lagi....lembik pulak tu..
Jenuh nak 'kepung' supaya baby tak terjatuh.
Kalau tengah sabun..
Tangan ibu licin..badan baby licin..
Lagi mencabar..
Ditambah pulak dengan tenaga & kederat ibu selepas bersalin yang tak berapa kuat lagi..

Actually pengalaman saya sendiri...
Sejak dari anak sulong memang saya mandikan anak-anak saya sendiri.
Masa tu suami pun takut2 lagi nak angkat bayi..
So sebagai ibu..no choice..
Memang saya kena buat sendiri la..
Alhamdulillah belom pernah berlaku perkara yang tak diingini.
Mohon dijauhkan..


Masa anak pertama..
Saya praktikkan apa yang arwah mak selalu buat dulu..
Saya tengok arwah mak letakkan baby di atas kaki..
Dengan badan baby bersandar pada tibia @ tulang betis.
Tapi...
Kadang2 baby nangis jugak..
Yelah sebab tak nampak muka mami nya.

Ada sesetengah ibu yang selesa mandikan bayi dalam sinki..
Kalau tanya saya..
Memang tak la saya nak mandikan dalam sinki..
Buatnya baby dah pandai melonjak..
Seriua la nak bayangkan segala kemungkinan..
Dah la saya ni kecik je..
Anak2 masing2 bulat masa baby..

Masa anak kedua..
Saya gunakan pulak baby bath holder.
Tu pun sebab tengok betapa mudahnya kakak ipar saya mandikan anak nya..
Biasanya kat kedai ada jual jenis plastik..
Tapi saya tak yakin nak beli..
Sebab plastik pun mudah tergelincir kalo licin terkena sabun.

Yang ni jenis kain..
So air terus akan jatuh ke bawah.
Tak perlu nak letak dalam besen lagi dah..
Incase baby terkencing or terkincit pun senang je nak cuci.

Dekat2 nak due date melahirkan anak ke2..
Saya kirimkan kakak ipar saya belikan.
Tak salah saya beliau beli di GM Klang..

So bila dah ada baby bath holder ni..
Seawal sehari umur baby saya dah gunakan yang ni..
So comel pun boleh nampak muka mami nya..
Sambil mandikan sambil bersembang..
Seronok la dia..

Sabun pun lagi senang nak ratakan ke seluruh badan.
Senang nak gosok2 bahagian celah ketiak, kangkan dan pelipat.
Alhamdulillah still boleh guna sehingga si kecil betul-betul dah kuat untuk duduk..
Lepas tu baru la saya ajar mandi dalam besen.

Pengalaman mandikan anak pun dah jadi pengalaman yang manis..
Suami nak tolong mandikan pun boleh..
So ringan sikit la baby ibu-ibu kan..

Hari ni Una terfollow keluhan ibu-ibu muda yang takut nak mandikan bayi mereka especially yang baru lahir. Dah la kecik lagi....lembik p...

0 comments: