6 kesalahan kepada punca kerosakan rambut yang sering dipandang remeh

8/05/2015 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments

cara merawat masalah rambut gugur


Rambut adalah mahkota wanita. Yang menjadi cabaran apabila simpan rambut panjang mesti berisiko alami rambut rosak, keguguran dan kelemumur. Apa yang menyebabkan masalah tersebut adalah kurangnya ilmu tentang teknik penjagaan rambut yang tidak betul.

Berikut adalah 6 kesalahan yang perlu anda elakkan bagi memastikan rambut sentiasa sihat dan bersinar.


#1 Mencuci rambut setiap hari


Mencuci rambut terlalu kerap tidak sihat untuk kesihatan rambut anda. Waktu subur rambut adalah ketika minyak semulajadi dari kulit kepala mencecah hujung rambut. Hal ini yang menyebabkan pakar menyaranakan pencucian rambut dilakukan 2-3 kali seminggu. Jika anda merasa tidak selesa dengan rambut anda, cukuplah hanya melembapkan rambut dengan percikan air sahaja dan keringkan.



#2 Selalu mengikat rambut di tempat yang sama


Secara logiknya mengikat rambut haruslah di tempat yang sama. Ikatan yang dimaksudkan di sini adalah dua ikatan (ekor kuda) yang kerap kali di tempat yang sama. Helaian rambut yang diikat haruslah cenderung mengalami kerosakan. Cuba gantikan daerah ikatan dan supaya tidak diikat di tempat yang sama, gunakan getah pengikat rambut yang lembut dan tidak terlalu anjal sehingga merosakkan struktur rambut.


#3 Kerap menyikat rambut


Terlalu kerap menyikat rambut akan membuatkan rambut mudah rosak. Bukan itu sahaja, malah anda akan membuatkan rambut gugur teruk selain struktur rambut yang menjadi tidak sihat.


#4 Melakukan 'blow dry' ketika rambut basah


Pastikan ketika melakukan 'blow dry' rambut anda telah dilapkan terlebih dahulu. Dalam keadaan basah, rambut mengalami kejutan akibat pemanasan 'blow dry'. Ini akan membuatkan rambut mudah rosak.


#5 Tidak mempedulikan kulit kepala


Sesetengah daripada kita mengabaikan kesihatan kulit kepala sedangkan ia lebih penting. Rawatlah masalah kulit kepala dengan picitan yang lembut untuk melancarkan peredaran darah. Gunakan serum khusus untuk kulit kepala.


#6 Gunakan sikat yang sesuai


Bukan hanya cara anda menyikat yang perlu diberikan perhatian, malah juga sikat yang anda gunakan. Jika struktur rambut anda nipis dan lembut, pilihlah sikat nipis dan tidak bergerigi tebal. Jika pilihan anda tidak sesuai, ia akan memberikan tekanan ke atas kulit kepala dan rambut sekali gus. Ini yang menjadi kerosakan pada rambut dan menyebabkan keguguran rambut. Pilihlah sikat berdiameter lebar untuk rambut anda yang panjang.

Jika anda mengalami masalah keguguran rambut, anda boleh mencuba produk ini yang telah terbukti berkesan kepada ramai penggunanya.
tips mengatasi rambut gugur
Set penjagaan rambut secara dalaman dan luaran

tips mengatasi rambut gugur
Testimoni pengguna #1


tips mengatasi rambut gugur
Testimoni pengguna #2


Jika anda ingin sebarang pertanyaan dan konsultasi mengenai produk di atas, anda boleh menghubungi nombor yang tertera di bawah. 

call/sms/whatsapp 016 2222 531


NURUL HUSNA (follow saya FB)

Rambut adalah mahkota wanita. Yang menjadi cabaran apabila simpan rambut panjang mesti berisiko alami rambut rosak, keguguran dan kelemu...

0 comments: