4 penyakit yang biasa dihidapi oleh Wanita Hamil

12/15/2015 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments


masalah ketika hamil

Kehamilan adalah salah satu 'moment' yang paling ditunggu-tunggu dalam hidup seorang wanita. Kehamilan merupakan proses kehidupan yang sangat unik. Tubuh akan mengalami banyak perubahan seiring dengan perkembangan janin di dalam rahim. Selain kenaikan berat badan, terdapat perubahan hormon yang dapat menimbulkan komplikasi kepada tubuh seseorang wanita yang sedang hamil.

Antara beberapa komplikasi kehamilan/ penyakit yang umum dihadapi setiap wanita hamil seperti;


#1 Mual parah dan muntah

Mual dan muntah ketika kehamilan sebaiknya jangan dianggap ringan. Ini kerana ianya boleh berubah menjadi lebih parah. Ketika anda muntah, anda akan mengeluarkan semua nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran insan kesayangan yang sedang anda kandung.

#2 Anemia

Anemia adalah gejala kurang darah merah/hemoglobin atau darah terlalu cair. Biasanya penghidapnya akan mengalami sesak nafas, wajah pucat, cepat penat dan pitam. Ini kerana sel darah amat penting untuk membawa darah beroksigen ke seluruh badan. Bagi seseorang yang mengalami anemia amat dinasihatkan untuk mengambil makanan yang bernutrisi dan kaya dengan zat besi dan vitamin c. Vitamin C amat penting untuk meningkatkan kadar penyerapan zat besi. Manakala zat besi sangat penting untuk pembentukan hemoglobin.

#3 Diabetes

Diabetes terjadi karena saat hamil terjadi perubahan hormon di dalam tubuh dan juga karena keinginan untuk makan yang tidak terkawal. Rata-rata berpendapat mereka makan untuk 2 orang. Tanggapan ini sebenarnya salah sekali. Apa yang penting adalah pengambilan makanan yang bernutrisi dan seimbang.

Bagi sesetengah ibu hamil hanya mengalami diabetes semasa kehamilan sahaja. Apabila kelahiran telah berlaku diabetes atau penyakit kencing manis ini turut sama lesap. Tetapi ada juga yang masih menghidapinya walaupun setelah kelahiran. Biasanya mereka ini mempunyai sejarah keluarga penghidap diabetes.

#4 Tekanan darah tinggi

Tekanan darah tinggi atau hipertensi terjadi apabila dinding arteri atau salur darah menebal. Hal ini akan menghadkan aliran darah ke seluruh tubuh termasuklah ke rahim. Hipertensi ketika kehamilan mampu menyebabkan preeklamsia atau kelahiran pramatang.

Oleh itu, ketika hamil wanita harus benar-benar menjaga kesihatan tubuhnya. Salah satu tujuannya agar mereka tidak mengidap penyakit di atas. Oleh kerana itu amalkan gaya hidup dengan sihat serta perbanyak makan makanan sehat ketika hamil.

Untuk melahirkan bayi yang sihat haruslah dimulakan sejak dari kandungan lagi. Wanita yang bijak sentiasa mengutamakan kesihatan diri agar kandungan mereka sentiasa dalam keadaan yang sihat dan membesar dengan baik. Oleh sebab itu, jutaan ibu hamil yang mengamalkan suplemen ini untuk memastikan janin memperoleh keperluan nutrisi yang lengkap.


 

Ostematrix :: Membantu pembentukan tulang bayi, melegakan sakit pinggang dan tulang belakang.

Omega guard :: Kaya dengan DHA, membantu perkembangan otak janin.

Vitalea :: Dengan zat besi mengatasi masalah anemia.

B Complex :: Mengandungi asid folik untuk pembentukan organ bayi, Menukarkan makanan kepada tenaga (memberi tenaga kepada ibu hamil dan mengatasi diabetes)

Untuk dapatkan produk-produk ini, boleh klik di bawah.


cara order produk shaklee

Sebarang pertanyaan dan konsultasi atau tempahan juga boleh menghubungi saya;


call/sms/whatsapp 016 2222 531


NURUL HUSNA (follow saya FB)

Kehamilan adalah salah satu 'moment' yang paling ditunggu-tunggu dalam hidup seorang wanita. Kehamilan merupakan proses keh...

0 comments: