Cara mengelakkan tekanan darah tinggi supaya tak perlu bergantung harap ubat klinik lagi

2/23/2015 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments

hipertension

Sejak akhir-akhir ni saya dapati semakin ramai golongan muda (sekitar lewat 20-an & awal 30-an) telah mempunyai masalah tekanan darah tinggi! Fuhhh... sesuatu yg SANGAT SAYA TAKUTI sebenarnya di usia seawal 30-an ni sebabnya arwah mak ada 'history' tekanan darah tinggi... Jom kita 'siasat' sikit tentang tekanan darah tinggi ni..

Penyakit Darah Tinggi atau “Hypertension” merupakan satu daripada penyakit yang banyak dihadapi oleh bukan sahaja rakyat Malaysia tetapi juga oleh ramai manusia di seluruh dunia. Penyakit darah tinggi ini berlaku apabila tekanan di dalam saluran darah arteri sentiasa pada kadar yang tinggi daripada kadar biasa. Akibatnya, jantung pesakit itu terpaksa bekerja keras lebih daripada biasa dan jika keadaan ini berlarutan untuk jangka masa yang panjang, pesakit itu akan mengalami masalah-masalah kesihatan yang serius.

Tekanan darah tinggi secara berkekalan boleh mendatangkan beberapa komplikasi pada tubuh. Antaranya seperti serangan jantung, angin ahmar, kegagalan jantung berfungsi dan kerosakan buah pinggang.

Berikut adalah beberapa tips untuk mencegah penyakit darah tinggi;

1. Kurangkan berat badan.

Ambil inisiatif untuk mengurangkan atau mengawal berat badan. Kurangkan berat 5kg pun sudah memberikan impak yang ketara dan mudahkan lagi kesan ubat pemberian doktor.

2. Bersenamlah dengan kerap.

Cuba untuk bersam dalam 30-45 minit pada hari minggu. Paling kurang pun 3-4x seminggu. Pada masa yang sama ini juga bantu kurangkan berat badan.

3. Kurangkan pengambilan garam kepada kurang daripada 2.3g sehari.

Garam umpama pasir yang serap air and tingkatkan tekanan darah. Kurangkan kicap, telur/ikan masin dan jangan tambah garam pada makanan yang sudah dihidang. Ingat: 1 teaspoon sudahpun mengandungi 2.3g!

4.Jangan merokok

Kesan nikotin rokok dapat tingkatan tekanan darah sehingga 10 mm Hg sehingga sejam. Jadi sekiranya anda merokok sepanjang hari, tekanan darah pun lebih tinggi sepanjang masa.

5.Kurangkan Stres.

Stres kerja, duit, kesesakan jalan dan macam-macam lagi tingkatkan tekanan darah buat sementara waktu. Kalau anda mempunyai kronik stres, sudah tentu ia memudaratkan kesihatan anda dan boleh akibat serangan jantung, strok dan macam-macam lagi. Seimbangkan kehidupan anda dan cuba elak dari stres yang berpanjangan.

6. Amalkan diet yang lebih baik.

Sudah tentu diet seharian amatlah penting untuk mengawal dan kurangkan tekanan darah.

Berikut adalah beberapa tip yang anda boleh amalkan:
Ketahuilah keperluan kalori seharian anda. Ini boleh mengawal jumlah makanan dan pasa masa yang masa bantu anda kawal atau kurangkan berat badan.

Makan 5-7 hidangan sehari tapi dalam sukatan yang kecil.

Lebihkan serat (fiber) seperi grains, nasi perang, buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

7. Kawal kolesterol.

Biasanya masalah tekanan darah tinggi, berat badan disamping dengan masalah kolesterol tinggi. Pastikan anda kawal tahap kolesterol anda dan elak makanan berkolesterol tinggi seperti makanan laut, organ-organ seperti paru-paru, kurangkan lemak-lemak haiwan dan tingkatkan pengambilan serat.

Pastikan ada sumber potassium dalam diet anda. Ia dapatkan kurangkan kesan garam pada tekanan darah. 

Pisang adalah pilihan potassium yang baik dan mudah didapati.

7. Kurangkan pengambilan alkohol dan kafein.

8.Jangan leka

Pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah dengan kerap untuk memantau keadaan kesihatan anda. Walaupun anda tidak mempunyai masalah hypertension, pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah setiap 12 bulan sekali.

cara mengelakkan tekanan darah tinggi

 *********************************************************************
Selain itu, anda boleh mengamalkan pengambilan suplemen seperti vitamin shaklee. Vitamin shaklee ada bebas daripada dadah dan bahan kimia. Ia berasaskan daripada bahan organik (tumbuh-tumbuhan 100%).

Dengan mengamalkan vitamin shaklee anda bukan sahaja dapat mengurangkan bacaan tekanan darah, bahkan pelbagai manfaat lain untuk kesihatan tubuh badan anda.

Set Darah Tinggi Shaklee


Set Asas 5


Badan terdiri dari sel-sel, sel-sel akan membentuk tisu, tisu-tisu membentuk organ ie mata, jantung, paru-paru dsb, gabungan organ-organ tertentu membentuk sistem ie sistem jantung, sistem saraf dsb

Makanya untuk badan yang sihat, sistem kena sihat, organ kena sihat, tisu kena sihat dan sel kena sihat. Untuk sel yang sihat pastikan setiap bahagian sel mendapat makanannya.
Sel tak kenal nasi lemak, mee goreng dsb tapi berapa banyak essential vitamins dan essential minerals yang diperolehi setiap hari adakah memenuhi daily requirement.

Set Asas 5 memastikan keperluan diatas dipenuhi, secara ringkasnya boleh disimpulkan manfaatnya seperti berikut:

1 – Protin Lengkap, ESP

Gabungan kesembilan amino asid mampu membina mana2 bahagian sel-sel yang rosak atau mati, kecuali sel otak yang mati tidak akan berganti.

2 - Vitalea, Multi Vitamin dan Multi Mineral Wajib

Wajib atau essential bermakna mesti dapat tapi badan tak boleh buat mesti datang dari luar, makanan sel hujung rambut sampai hujung kaki.

3 – Vitamin C Sustained Release 500 mg

Mencegah kolesterol dan lemak menjadi keras dalam arteri yang menyebabkan mendapan dan penyempitan. Arteri yang kurang vitamin C juga boleh menjadi keras dan kurang elastik dan boleh pecah yang mana keadaan ini sangat bahaya.

4 – B Complex

Salah satu peranan yang penting ialah dia mangawal stress secara semulajadi, lebih berfikiran positif, tenang, kurang nak marah, stress memburukkan keadaan pesakit darah tinggi dan meningkatkan pengeluaran kolestterol lagi.

5 – Ostematrix

Kalsium, Magnesium, Phosforus, Vitamin D Formula Lengkap Seimbang. Antara  peranan kalsium magnesium yang seimbang ialah akan menstabilkan degupan jantung, kalsium nutrien penting untuk otot dan tulang dan otot terbesar dan terpenting kita ialah jantung, so nampakkan kaitannya.

Set Darah Tinggi


1 – Vitamin E, kategori antioksidan seterusnya selepas vitamin C, mencegah kolesterol mengeras dalam arteri, dan mencairkan darah, jadi walaupun arteri sempit, darah masih boleh mengalir.

2 – Omega Guard, untuk pecahkan kolesterol, maka ia bertindak dipunca masalah.

3 – Lecithin, untuk pecahkan lemak, antara punca masalah penyempitan arteri.

4 – Alfalfa complex –  untuk kes kencing manis dan darah tinggi, alfalfa yang amat tinggi kandungan fiber, sangat penting kerana ia bertindak sebagai penapis darah dari segala yang merbahaya seperti kolesterol, lemak, gula, racun, angin dsb.

Melawaskan buang air kecil dan besar, lemak dan kolesterol yang tersimpan lama diusus besar akan diserap balik ketika badan memerlukan lebih tenaga, dengan kehadiran alfalfa dapat mencegah ini dari berlaku.

5 – Phytocol ST, antara produk terkini yang dicipta khas untuk mencegah kolesterol baru dari melepasi dinding perut dan masuk kedalam darah bersih. Kesan dapat dirasa agak segera.

6 – Coq Health, vitamin yang menguatkan sel-sel 4 organ penting yang setiasa bekerja kuat dalam badan kita iaitu jantung, hati, buah pinggang dan pankreas.

7 – Vivix vitamin super antioksidan shaklee, dikatakan serangan radikal bebas punca kepada lebih kurang 50 penyakit, bererti kebanyakan penyakit mampu dicegah dan dirawat dengan Vivix.

Banyakkan…vitamin nak kena makan dan mahal, tak mampu, blablabla…tak pe, saya cuma cerita manfaat setiap satu yang berkaitan penyakit darah tinggi.

Dah tau fungsi boleh buat pilihan atau tukar-tukar, mula ambik vitamin ni, nanti ambik yang lain pulak, jadinya sel-sel kita dapat semua walaupun sekejap ada, sekejap tak ada, ianya lebih baik dari tak pernah ada langsung, tapi esp dan vitalea wajib dijadikan vitamin harian.

Apa kata anda tonton video ini, kisah bagaimana penghidap darah tinggi yang hanya mampu terbaring akibat sakit kepala yang keterlaluan, kini sudah mampu join anak beriadah.




Hubungi saya pada no. di bawah untuk mendapatkannya dan konsultasi;

NURUL HUSNA (follow saya FB)

call/sms/whatsapp 016 2222 531


Poslaju seluruh semenanjung Malaysia dan Sabah/Sarawak,
penghantaran percuma bagi kawasan sekitar Batu Pahat dan sekitarnya.

Sejak akhir-akhir ni saya dapati semakin ramai golongan muda (sekitar lewat 20-an & awal 30-an) telah mempunyai masalah tekanan darah...

0 comments: