10 FAKTA ANGGUR MUSCADINE YANG RAMAI TIDAK TAHU

5/29/2016 nurul husna 3 Comments

Anggur boleh dikelaskan kepada 3 warna utama iaitu; anggur merah, anggur hitam dan anggur hijau. Terdapat 8,000 jenis anggur di dunia dan semua jenis anggur ini memberikan manfaat yang sangat banyak dan luar biasa kepada kesihatan kita. Bermula dengan kulit, isi dan biji nya.

“Sesungguhnya Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia.”

Anggur Muscadine




Actually ramai yang tak tahu dan ada jugak yang tak pernah dengar tentang anggur muscadine @ anggur muskat ni. Saya  sendiri pun just tengok gambar dalam google dan surat khabar je.

Bagi penggemar atau pengamal vivix Shaklee pasti dah biasa dengar dan baca serba sedikit tentang anggur muscadine ni. Disebabkan keunikan anggur muscadine telah membuatkan saintis Shaklee memilih anggur ini sebagai salah satu ramuan vivix yang lebih dikenali sebagai tonik ajaib.  Yang ni bukan lagi rahsia.


Apa itu vivix?



Vivix adalah salah satu suplemen hebat keluaran syarikat nutrisi no. 1 di dunia. Ia telah berjaya terjual sebanyak 1 juta botol di USA.

Sekilas tentang kelebihan vivix Shaklee;

o    Menggalakan penuaan yg sihat – awet muda dan anti-penuaan
o    Membantu mengelakan kanser – merencat sel kanser dari menjadi semakin serius
o    Mengurangkan risiko penyakit jantung – melindungi jantung
o    Mengurangkan kompilasi diabetes / kencing manis
o    Meningkatkan kesihatan arthritis dan menyokong kesihatan sendi – melindungi saraf
o    Mengurangkan insiden penyakit nyanyuk - merawat azhameir
o    Membantu merawat penyakit parkinson
o    Membantu memulihkan penyakit strok - angin ahmar
o    Meningkatkan kesihatan imum badan
o    Menggalakan kesihatan keseluruhan

Untuk lebih lanjut boleh klik DI SINI.

Vivix mengandungi campuran unik botani Anggur Muscadine, Polygonum Cuspidatum, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu. Kandungan botani hebat ini yang kaya dengan polifenol telah menjadikan Vivix begitu unik.

Apa kelebihan anggur muscadine @ anggur muskat ini sehingga saintis memilihnya sebagai salah 1 ramuan vivix?

10 fakta tentang anggur muscadine



1. Tumbuh di kawasan PANAS & LEMBAP

Anggur muscadine tumbuh semulajadi ditempat yang panas dan lembab berlainan dengan anggur lain yang memerlukan tempat sejuk dan dingin.

Kerana pertumbuhan alam sekitarnya yang unik dan cahaya matahari yang kuat, ia mengandungi banyak resveraterol dan polifenol. Anggur muscadine adalah anggur yang jarang didapati dapat hidup dalam cuaca yang ekstrem. Semakin buah anggur terdedah kepada suasana ekstrem, semakin ia menghasilkan resveraterol yang tinggi.

2. SAIZ SEBESAR BOLA GOLF

Ia dikenali sebagi super grapes kerana saiznya yang boleh membesar sebesar BOLA GOLFSaiz yang lebih besar berbanding anggur biasa yang berdiameter sekitar 5cm atau seakan-akan sebiji buah plum.

3. MEMPUNYAI KULIT YANG BESAR & KERAS
Anggur muscadine mempunyai kulit yang keras dan tebal berbeza dengan anggur biasa yang mempunyai kulit yang lembut dan nipis .

4. BOLEH MELINDUNGI DIRI DARIPADA BAKTERIA & KULAT

Anggur muscadine tidak perlu di sembur dengan air dan bahan kimia  kerana anggur muscadine boleh menahan suhu panas dan mampu melindungi dirinya dari bakteria dan fungus.

Hal ini kerana anggur ini mengandungi resveraterol yang merupakan phytoalexin di mana ia dihasilkan secara semulajadi oleh beberapa jenis tumbuhan apa diserang pathogen seperti bakteria dan fungi.

5. MEMPUNYAI 20 PASANG KROMOSOM

Anggur biasa mempunyai standard 19 pasang kromosom , anggur muscadin mempunyai 20 pasang lebih 1 kromosom daripada biasa yang menjadikannya lebih tahan lasak dan mampu merawat dirinya apabila diserang serangga dan burung.

Kromosom tambahan inilah yang dipercayai membekalkan sejenis antipenuaan khas. Malah kandungan kompaun polifenol dalam buah anggur ini adalah 40 kali ganda lebih tinggi daripada yang terdapat dalam wain merah. Ianya menyediakan lebih banyak faedah kepada kesihatan, fungsi imun yang lebih tinggi dan bersifat antioksidan yang tinggi.

6. TIDAK MEMERLUKAN SEMBURAN RACUN PEROSAK

Bukan itu sahaja kerana ia merupakan satu-satunya anggur yang tidak memerlukan semburan racun perosak ! Rujuk #4

7. MEMPUNYAI ORAC PALING TINGGI

Menurut Brunswick Biomedical Laboratories of Wareham , Massachusetts pada tahun 2003, anggur muscadine mempunyai kandungan ORAC (Oxygen Radical Absorbing Capacity ) yang tertinggi antara yang mereka pernah kaji. 6-8 kali ganda lebih tinggi berbanding BLUEBERRIEs

8. KAYA DENGAN ANTIOKSIDAN

Kaya dengan antioksidan yang dikenali sebagai Oligomeric proanthocyanidins(OPC). OPC dikatakan mempunyai kuasa antioksida yang lebih kuat berbanding vitamin C dan vitamin E.

9. MENGANDUNGI RESVERATEROL 6X LEBIH TINGGI

Ia mempunyai kadar RESVERATROL  6x lebih tinggi dari anggur merah. 

10. ANTIKANSER & ANTIRADANG

Ia satu-satunya anggur yang mengandungi Ellagic Acid – antikanser dan antiradang.

   
TAHUKAH ANDA?

Sebiji anggur muscadine boleh mencecah sehingga RM100. So tak hairan lah kalau sebotol vivix Shaklee berharga RM475.
Shaklee menggunakan keseluruhan buah anggur; kulit, isi & bijinya kerana:- 

  •          Anti oksidan & phytonutrients yang tinggi dalam kulit anggur
  •      Kandungan Resveratrol yang tinggi di dalam biji anggur
  •      Isinya juga mengandungi nutrien yang sangat berguna




Anggur boleh dikelaskan kepada 3 warna utama iaitu; anggur merah, anggur hitam dan anggur hijau. Terdapat 8,000 jenis anggur di dunia dan s...

3 comments: