Ubat gastrik paling mujarab buat ayah yang telah lama menderita sakit gastrik sehingga terpaksa menjadi antisosial

3/23/2015 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 1 Comments

Korang mesti pernah tengok kawan ke, family atau sedara mara yang mengalami sakit perut sampai membongkok-bongkok menekan perut....sebenarnya ni memang gejala gastrik.

Gastrik ni biasanya dikaitkan dengan masalah pemakanan yang serius. Dari segi saintifiknya, gastrik atau ulser peptik ni terjadi sebab ada luka di bahagian usus, duodenum ataupun perut. Ulser ni tak menyebabkan kanser tapi ada sebahagian kecil yang akhirnya jadi kanser.

Image result for sakit gastrik

Apa punca gastrik ni?

Gastrik dipercayai disebabkan oleh keseimbangan kandungan asid dan pepsin dalam usus. Kalau asid dihasilkan/dikeluarkan secara berlebihan, tu la yang menyebabkan berlakunya ulser.

Apa faktor penyebab gastrik ni?


Banyak faktor sebenarnya, tapi salah satunya kesan daripada pengambilan ubat tahan sakit seperti aspirin, brufen dan sebagainya. Lebih teruk lagi kalau ambil ubat dari jenis NSAID (Non steroidal anti inflammatory drug).

Bagi pak cik atau mak cik yang berusia 50 tahun ke atas lagi lah berisiko kena gastrik. Sebabnya mereka kerap ambil ubat tahan sakit sendi (arthritis). Untuk masalah arthritis saya cadangkan anda ambil Ostematrix Shaklee kerana ianya 100% organik dah bebas dadah.

Awal bulan ini saya menerima 1 panggillan dari seorang wanita yang bertanyakan set gastrik untuk ayahnya. Katanya ayahnya tidak lagi seaktif dulu akibat gastrik. Apa yang dimakan kadang-kadang terkeluar balik. Dengan perut sebu, pedih, perit...dah pelbagai ubat diambilnya masih tak ada perubahan.

Setelah berbual ringkas, akhirnya saya bersetuju untuk hantarkan vitamin untuk masalah gastrik. Berikut adalah vitamin yang sesuai untuk masalah ayah beliau;

tips mengatasi masalah gastrik

1) ESP (minuman soya berprotein tinggi)

Energizing Soy Protein (ESP) merupakan satu-satunya produk di pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia.

Bagi penghidap gastrik, ESP membantu dalam pemulihan luka pada usus kerana ia sangat kaya dengan protein. Di mana protein ini sangat bermanfaat dalam pembentukan sel. 

2) Peppermint Ginger Plus

Peppermint Ginger Plus adalah kombinasi 4 herba timur dan barat iaitu; Daun pudina, halia, adas dan cekur manis.

Ia membantu memperbaiki masalah saluran penghadaman dan melegakan ketidak selesaan perut dan usus. Ia juga dapat membantu mengatasi masalah alahan pada salur usus.

3) Ostematrix

tips mengatasi masalah gastrik


Ostematrix merupakan suplemen kalsium paling lengkap kerana selain unsur kalsium ia turut mengandungi magnesium, fosforus, vitamin D, zink, kuprum, mangan dan boron.

Setiap unsur tersebut mempunyai peranan masing-masing dalam melengkapkan fungsi kalsium kepada tulang. Ostematrix juga membantu memperbaiki hiperaktivit perut dan masalah gastrik.

Bedasarkan poster di atas saya ada masukkan Alfalfa Complex sebagai salah satu suplemen untuk pesakit gastrik. Tetapi berdasarkan latar belakang ayah wanita ini saya gantikan Alfalfa Complex dengan Ostematrix. Oleh itu, anda digalakkan mendapatkan rundingan dan nasihat daripada perngedar shaklee bertauliah terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang produk/vitamin shaklee.

Selain daripada mengamalkan vitamin/suplemen di atas, terdapat beberapa tips yang telah saya share kepada beliau supaya boleh diamalkan oleh ayahnya.

Makan dengan kerap

Makanan menjadi asas utama untuk penghidap gastrik. Jadi makanlah mengikut aturan yang lengkap dan sempurna. Seelok-eloknya lebihkan makanan untuk setiap selang waktu makan. Ambil makanan ringan antara waktu makanan utama. Ini adalah untuk mengelakkan perut kosong.

Lebihkan makanan bersulfur

Makanan yang mengandungi sulfur seperti kobis, brokoli dan bawang putih perlu ditambah kuantiti pengambilannya. Makanan sebegini iaitu yang berasaskan sulfur dikatakan baik untuk membentuk 'glutathione' yang melindungi setiap lapisan perut.

Jauhkan penyebab gastrik

Sebaiknya cuba elakkan dari sebarang makanan yang kurang sihat untuk tubuh. Elakkan merokok, minum alkohol serta pengambilan minuman berkarbonat yang melampau. Semua makanan ni bagi kesan tidak sihat kepada tubuh.

Pengambilan vitamin C paling digalakkan kerana vitamin C bertindak mengurangkan kandungn 'nitrosamines' yang boleh menyebabkan terjadinya kanser perut.

Di shaklee, anda mempunyai 2 pilihan vitamin C iaitu;
  • chew vita C 100mg
  • vita c plus sustained released 500mg

Zat besi untuk tubuh

Pengambilan zat besi untuk tubuh memang digalakkan. Usahalah untuk menambah zat besi sebagai proses penyembuhan.

Vitamin shaklee juga mempunyai vitalea iaitu multivitamin yang juga kaya dengan zat besi.

Waktu rehat teratur

Pastikan waktu rehat yang cukup dan teratur. Waktu rehat yang cukup mampu menghilangkan tekanan sekali gus mengatasi semua masalah lain. Cuba lebihkan waktu rehat berbanding waktu rehat biasa.

Hasil daripada konsultasi ini, betapa gembiranya saya apabila menerima SMS ni daripada customer saya.

ubat gastrik paling mujarab

Lebih gembira apabila mengetahui ayahnya yang selama terpaksa jadi antisosial kerana badan yang tidak sihat, akhirnya berani menunggang motosikal untuk menghadiri jemputan kahwin.

ubat gastrik paling mujarab
Testimoni pesakit gastrik lain

Untuk sebarang pertanyaan dan konsultasi berkenaan masalah di atas atau produk shaklee boleh hubungi saya;

NURUL HUSNA (follow saya FB)

call/sms/whatsapp 016 2222 531
pengedar shaklee

Jika anda rasakan entri ini amat bermakna untuk orang di sekeliling anda, saya berbesar hati jika anda berkongsi entri ini dengan mereka.


Korang mesti pernah tengok kawan ke, family atau sedara mara yang mengalami sakit perut sampai membongkok-bongkok menekan perut....sebenarn...

1 comment:

  1. Ayah saya pengidap gastrik.. malah beliau kini juga menderita sakit stroke.. so dpt kah dia ambil supplement ini.. email saya johnnyangit@gmail.com

    ReplyDelete