Cara mudah dan berkesan mengatasi masalah semut yang banyak di rumah

10/01/2015 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments

Korang perasan tak semut sekarang seolah-olah berevolusi je.. Kalau dulu semut hurung benda manis je tapi sekarang benda/makanan tak manis pun ada semut. Tengok je la jag/bekas yang berisi air putih pun ada semut. Ke air putih pun ada rasa manis jugak?

Actually rumah saya pun tak terkecuali. Setiap hari, di mana je ada semut. Tambah-tambah bila ada anak yang sedang membesar ni, makan mana dan je....dengan bersepah-sepah lagi, maunya tak bersemut. Pulak tu depan rumah ada pokok mempelam/mangga, memang jadi lokasi strategik 'diorang' untuk menetap la. Sepanjang masa ada je perbarisan diorang dari pokok tu ke rumah.

Lebih stress bila bilik tidur pun jadi kawasan diorang. Walaupun begitu, saya sebenarnya suka perhatikan tabiat semut ni. Walaupun sibuk bekerja untuk cari makanan, bila berjumpa dengan kaum nya mesti ia akan stop sekejap. Seolah-olah macam bersalam-salaman dulu.




Berbalik kepada cara untuk menghindari semut di rumah, actually dah macam-macam cara saya pernah buat.. Daripada cara tradisional ke moden tapi kaedah spray dengan penyembur aerosol bukan pilihan saya la sebab ianya berbahaya kepada anak-anak, melainkan jika terdesak atau terpaksa sebab nak fast action and result.

Saya pernah amalkan salah satu tips dengan meletakkan timun di kawasan yang menjadi feveret semut-semut tu. Memang semut tak ada tapi jadi pilihan bari-bari pulak. Lagi la rimas..

Cara kedua, saya umpan semut dengan sebekas gula. Kononnya nanti semut lemas/mati sebab 'overdose' gula..kena kencing manis kot. Apa yang jadi...macam-macam spesis semut pulak yang datang dan tak sampai sehari gula dah habis licin. Hebat betul semut zaman sekarang.

Sudahnya saya give up la.. Lebih kurang 2 minggu selepas tu saya perasan rumah saya dah tak ada semut lagi kecuali di dapur la. Dapur kan lubuk makanan diorang tapi tak la sebanyak sebelum ni. Di bilik, ruang tamu saya periksa memang dah tak ada. Kalau ada pun kat ruang tamu sebab anak-anak tumpahkan air manis dan tak dilap dengan bersih.

Apa rahsia saya? Apa yang saya dah buat ?



Senang kan? Hanya dengan mop/bersihkan rumah dengan beberapa titis basic h, semut pun dah datang ziarah lagi.

Semut dah tak ada, rumah pulak jadi wangi dan bersih.

Inilah bantuan yang kebanyakan suri rumah nanti-nantikan dan perlukan. Selain ini, ada banyak lagi kegunaan basic h.


testimoni basic h
Berkesan menghilangkan warna luntur pada fabrik


Boleh digunakan untuk merendam kasut sekolah. Tak perlu penat memberus.




Berkesan menghilangkan kerak susu pada puting susu.


Disebabkan ianya diperbuat daripada bahan semulajadi iaitu kelapa dan jagung, jadi saya amat yakin menggunakan nya kerana ianya selamat kepada anak-anak syurga saya.

Jika ingin membuat tempahan segera boleh klik di bawah.


cara order produk shaklee

Sebarang pertanyaan dan konsultasi atau tempahan juga boleh menghubungi saya;


call/sms/whatsapp 016 2222 531


NURUL HUSNA (follow saya FB)

Korang perasan tak semut sekarang seolah-olah berevolusi je.. Kalau dulu semut hurung benda manis je tapi sekarang benda/makanan tak mani...

0 comments: