7 cara mencegah asma secara semulajadi supaya boleh bersukan lagi

5/12/2015 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments

tips kurangkan serangan asma

Jika bercakap tentang asma saya nak ambil peluang berkongsi pengalaman saya bersama-sama pesakit asma kerana hampir 50% daripada keluarga saya adalah penghidap asma. Jadi sejak kecil saya dah terbiasa dengan cara arwah mak atasi serangan asma di kalangan adik beradik dan anak buah saya.

Sebenarnya asma merupakan penyakit paru-paru kronik yang disebabkan oleh radang pada saluran udara paru-paru. Apabila pesakit asma terdedah kepada bahan yang boleh menyebabkan keradangan, dinding saluran paru-paru pun menjadi tebal dan sempit.


Bagi pesakit asma anda sebenarnya boleh menjalani aktiviti harian seperti orang normal. Jangan latih dengan 'memanjakan' penyakit tu, sebab ia akan jadi lebih manja kalau anda tak berusaha untuk dapatkan rawatan dan mengawal gejala/serangan sejak awal.

Memang sehingga kini penyakit asma belum ada sebarang ubat, tapi kita boleh mencegah atau mengurangkan serangan asma secara semulajadi.

7 cara cegah asma secara semulajadi


#1 Elakkan makanan diproses

Awas, makanan yang diproses dari susu boleh memburukkan asma kerana dapat menambah zat racun pada tubuh dan meningkatkan pengeluaran lendir yang mengganggu saluran pernafasan.

#2 Sederhana sejuk

Minum dalam keadaan sederhana sejuk. Jauhi minuman berais kerana air yang sejuk menyempitkan lagi saluran pernafasan. Elakkan juga tidur dalam suasana yang sejuk. Pastikan selimut, sweater dan stokin sentiasa berada berhampiran tempat tidur anda.

#3 Sediakan persekitaran yang bersih dan bebas daripada habuk

Pastikan rumah bersih daripada sebarang habuk dan debu yang boleh menjadi gejala asma yang teruk. Pastikan anda bersiap sefia dengan topeng atau sapu tangan setiap kali keluar dari rumah.

#4 Elakkan suasana bising dan kesesakkan

Kebiasaannya setiap kali berkunjung ke pasar, pesakit asma berasa rimas dan stress dengan suasana bising tawar menawar antara peniaga dan pembeli. Gangguan emosi ini akan menyebabkan sistem pernafasan turut terganggu. 

Apatah lagi jika terpaksa bersesak-sesak sepanjang masa ketika di tempat seperti ini.

#5 Gunakan tambahan magnesium

Mengambil 500 mg magnesium boleh melebarkan saluran bronkus dan membantu pernafasan. Cuba bayam, gandum dan tauge untuk hasil terbaik.

#6 Latihan pernafasan dan teknik rekreasi

Bernafaslah perlahan melalui mulut atau hidung. Pastikan anda berada dalam keadaan tenang dan jangan panik bagi memastikan asma tidak bertambah teruk.

#7 Pastikan mendapat tidur dan rehat yang cukup

Untuk mengelakkan perasaan stress pastikan pesakit asma sentiasa mendapatkan tidur dan rehat yang cukup. Ini kerana, jika mereka sentiasa berasa segar dan tenang, serangan asma akan berkurangan.

Selain itu anda juga boleh mengamalkan pengambilan suplemen seperti omega guard dan alfalfa shaklee bagi mengurangkan serangan asma kerap berulang.

Bagaimana kedua-dua vitamin ini bertindak ?


Omega guard

cara mencegah asma

Minyak ikan laut sejuk yang kaya dengan omega-3 ini bertindak sebagai anti radang. Jadi saluran paru-paru menjadi lebih lebar dan menyelesakan proses pernafasan.

Untuk mengetahui lebih maklumat tentang manfaat omega guard boleh klik di sini.

Alfalfa complex

cara mencegah asma

Bertindak untuk mengurangkan alahan pesakit asma dan membantu menyingkirkan lendir yang terkumpul di saluran pernafasan yang menyebabkan gangguan pernafasan.


Untuk mengetahui lebih maklumat tentang manfaat omega guard boleh klik di sini.

Kedua-dua vitamin ini telah terbukti berkesan kepada ribuan pesakit asma. Mari lihat apa kata sebahagian daripada mereka.

cara mencegah asma
Testimoni #1


cara mencegah asma
Testimoni #2

Anda boleh mendapatkan kedua-dua vitamin ini daripada saya dengan menghubungi nombor yang tertera di bawah. Setiap pembelian,anda akan diberikan konsultasi dan tips pemakanan untuk mencegah serangan asma daripada kerap berulang.

call/sms/whatsapp 016 2222 531


pengedar shaklee

NURUL HUSNA (follow saya FB)

BERITA BAIK !!

cara mencegah asma



Dengan pembelian 6 botol omega guard sepanjang Mei 2015, anda akan dapat;

  • PERCUMA 1 botol omega guard
  • PERCUMA yuran keahlian shaklee
  • PERCUMA 1 botol vitalea, multivitamin TERBAIK berusia 100 tahun
Banyak nya PERCUMA..tapi bukan itu je. Anda akan dapat;
  • REBAT TUNAI RM162
  • BONUS TUNAI RM32++
Apa tunggu lagi ? Jangan lepaskan peluang penjimatan berganda ini...

Jika bercakap tentang asma saya nak ambil peluang berkongsi pengalaman saya bersama-sama pesakit asma kerana hampir 50% daripada keluar...

0 comments: