Tips mengatasi masalah jerawat di wajah akibat hormon yang tak stabil

7/10/2015 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 2 Comments

tips kurangkan jerawat di wajah


Dah jadi satu perkara di kalangan gadis remaja dan wanita, apabila nak datang bulan @ period mesti jerawat naik tak sedar diri di wajah yang putih gebu dan licin tu. Maklumlah masa tu hormon tengah tak stabil dan bercelaru. Tapi nanti dah habis period muka pun jadi cun balik la.

Tapi macam mana kalau impian nak dapatkan kulit licin balik tu hancur berkecai. Makin banyak pulak jerawat naik dan makin stress la jadinya. Kebiasaannya perkara ni berlaku sebab beberapa perkara;

1. Hormon tak stabil akibat stress
2. Tak aware dengan kebersihan kulit wajah.
3. Hormon tak stabil akibat pengambilan ubat hormon.

Bagi situasi pertama, ikuti petua saya dalam entri di sini yer.

Situasi kedua boleh klik di sini untuk ketahui tips penjagaan kulit wajah yang perlu diamalkan setiap hati.

Bagi situasi ketiga, kebiasaannya ubat hormon ni diambil oleh wanita-wanita yang sedang mencegah kehamilan, samada secara pengambilan pil perancang, suntikan depo pravera atau implan.

Tapi ada juga gadis remaja yang mengalami situasi yang sama. Bukan sebab diorang ambil perancang tapi sebab diorang sedang melangkah ke alam dewasa. Jadi badan cuba telah mula mengeluarkan hormon estrogen dan progesteron untuk mengubah fizikal mereka ke arah wanita.

Berbalik kepada pengambilan ubat pencegahan kehamilan, saya juga tidak terkecuali. Sejak Januari 2015 saya mengambil suntikan depo pravera setiap 3 bulan. Akibatnya sejak bulan Februari 2015 saya belum lagi datang bulan walaupun confirm negatif hamil.

Actually bulan lepas iaitu Jun 2015, dah kali ketiga saya berulang ambil suntikan ni. Akibatnya muka saya ditumbuhi jerawat, daripada jerawat batu, jerawat 'cantik' dan jerawat pasir. Semua dok ada. Dahlah tangan saya ni jenis tak reti dok diam. Asyik dok menggutil biji jerawat je. Jadi daripada jerawat bertukar jadi luka dan berparut.

Selama itu saya amalkan ambil vita c dan vita e complex shaklee. Jerawat memang cepat kecut dan parut pun cepat pudar tapi saya tak puasa hati sebab masih lagi jerawat naik bersilih ganti. So, saya ambil keputusan untuk konsisten ambil collagen powder shaklee selama 2 bulan iaitu bersamaan dengan 4 kotak kolagen powder.

Kesannya selepas 15 sacet iaitu 1 kotak kolagen, jerawat dah mula takut-takut nak naik. Bukan itu je, kulit wajah saya jadi lembut, lembap, dan makin cerah. Walaupun saya secara semulajadi cerah tapi kali ini cerahnya berbeza. Cerah yang bersih dan sekata.

Bukan itu je, kulit wajah saya makin tegang sampaikan hubby cakap bila saya senyum nampak chicky boom @ pipi saya naik..makin comel katanya. Hihihi..bukan niat nak masuk bakul angkat sendiri yer. Actually saya ambil kolagen bukan sekadar masalah jerawat tapi saya nak kecilkan liang-liang pori yang terbuka.

Alhamdulillah nampak perubahan yang lebih baik di situ. Ini adalah sebahagian daripada kesan yang saya dah alami. Apa kata kita baca pulak pengalaman pengguna lain.

cara nak atasi kulit berminyak
Wow..kalo dapat pujian macam ni daripada suami, maunya tak berbunga-bunga hati.

cara atasi kulit wajah yang sensitif
Kulit wajah yang berjerawat dan sensitif telah diatasi dalam hanya 1 bulan


tips untuk dapatkan kulit putih gebu
Jeragat di wajah semakin pudar. Menjadikan kulit lebih cerah dan bersih.

cara nak kulit cerah
Tak perlu lagi nak bermekap tebal lagi dah.

Pendek kata, saya sangat berpuas hati dengan kolagen ini. Jom lihat di sini betapa uniknya kolagen ni di sini.

Ingin dapatkan 1 kotak Shaklee Collagen Powder anda hari ini. Klik poster di bawah untuk tempahan. 



call/sms/whatsapp 016 2222 531

NURUL HUSNA (follow saya FB)


 untuk mendapatkan / mengetahui promosi semasa.

Dah jadi satu perkara di kalangan gadis remaja dan wanita, apabila nak datang bulan @ period mesti jerawat naik tak sedar diri di wajah...

2 comments:

  1. rasanya kemungkinan stress juga membantu jerawat keluar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup...tp utk kali ni saya share tips utk masalah jerawat yg berpunca drpd hormon..
      Btw tq kerana sudi ti ggalkan komen di sini..

      Delete