Petua melegakan asthma dan batuk pada anak dengan bawang putih

11/09/2016 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments


Serangan asthma boleh berlaku bila-bila je. Bagi yang baru first time alami pengalaman macam ni mesti menggelabah dibuatnya. Take a breath dan calm down...saya ada petua melegakan asthma dan batuk untuk dikongsi dengan ibu-ibu sekalian.

Setiap kali anak kena serang asthma mesti ibu-ibu kat luar sana susah hati kan..
Apatah lagi bila serangan asthma tu berlaku tengah malam..
Jenuh nak kena cari klinik 24 jam untuk nebulizer.


Macam family saya...
Kebanyakkan anak buah mesti ada asthma sejak kecil..
Tak boleh terlalu PENAT, SEJUK & SALAH MAKAN
Mesti malam tu start batuk-batuk dan pernafasan pun makin laju dan berbunyi..
Jadi disebabkan dah kerap jadi asthma biasanya ventoline memang dah ada standby di rumah..

Disebabkan asthma ni dah memang penyakit keturunan...
Saya memang sensitif kalau anak start batuk tak henti-henti...
Even diorang belom pernah lagi la kena serangan asthma setakat ni...
Tapi saya tetap kena berjaga-jaga...

Baru-baru ni aisar batuk tanpa henti..
Saya dah start risau dah.
Saya pun suruh dia amik omega...
Walaupun hakikatnya tak payah suruh pun..
Tapi nak pastikan yang dia dah amik..
Disebabkan omega guard ni suplemen organik..
Jadi kesan nya agak lambat..
Batuk nya still ada...



Saya pun terus ke dapur..
Tuang sedikit minyak masak dalam kuali..
Buka api perlahan...
Sambil tu saya ambil 2 ulas bawang putih..
Ketuk sikit-sikit...
Masukkan dalam minyak tadi..
Tak perlu tunggu minyak sampai betul-betul panas...
Agak2 dah suam je..
Sebab bukan nak tumis..
Then tutup api..
Minyak + bawang putih tu saya tuang dalam bekas..

Then saya panggil aisar..
Sapu minyak bawang putih tu tadi pada dada & belakang dia..
Gosok perlahan-lahan...
Sampai dia rasa lega sikit..
Maknanya pernafasan makin stabil..
Tapi batuk still ada lagi..

Esoknya bangun pagi..
Batuk nya dah kurang dah..
Lega la saya...

By the way..
Petua ni saya follow cara arwah mak buat bila cucu-cucu nya kena asthma @ semput @ mengah..
Yelah..dulu kat lenggong mana ada klinik 24jam
Kalau pergi kecemasan belum tentu kita dilayan dengan kadar segera..
So sebagai alternatif arwah mak amalkan yang ni...

Dan saya pulak setiap kali batuk saya cuma amalkan 2 biji vita c + 2 bijik omega + 2 biji garlic setiap 4 jam..
Alhamdulillah esoknya batuk makin kurang..

Ibu-ibu semua pun boleh cuba kaedah ni...
Sebagai ikhtiar di saat kecemasan..
Petua ni juga boleh digunakan untuk hilangkan batuk bayi jugak..
Kalau tak reda jugak..
Esoknya kena bawak jumpa doktor juga yer...

Health & Beauty Consultant
Nurul Husna
0162222531

Serangan asthma boleh berlaku bila-bila je. Bagi yang baru first time alami pengalaman macam ni mesti menggelabah dibuatnya. Take a breat...

0 comments: