Tips penyusuan eksklusif: JANGAN cairkan susu beku dgn air panas

9/16/2016 Pusat Tuisyen Minda Proaktif 0 Comments


Kredit to : Puan Nurul Idayu Kambali  (boleh klik untuk follow beliau)

Dah 2 hari ni Amna di hantar pada pengasuh baru. Makcik tu cakap, cara Ayu bekalkan susu untuk Amna lebih mudah berbanding yang dia buat sebelum ni.

Rupanya, sebelum ni, mak kepada anak jagaannya bekalkan susu ibu yang beku dalam bekas. Dan makcik ni yang akan cairkan untuk bagi pada anaknya. Tapi, beliau cairkan dengan air panas. Yelah, dah ibu baby tadi tak de pesan pape kan. 😊


Sebenarnya, susu ibu ni ada protein yang penting untuk baby. Dan protein ni mudah termusnah kalau kena air panas. So step yg betul:

1) cairkan susu beku dengan air paip/ letakkan semalaman di dalam chiller

2) tuang susu dalam botol susu (jika yang tadi disimpan dalam storage plastic)

3) panaskan botol yang berisi susu tadi dengan air suam (bukan panas mendidih), dan titiskan pada atas tangan untuk rasa suhunya sebelum bagi pada baby.

Kalau ada warmer lebih mudah untuk panaskan. :)




Cara handle EBM sebenarnya tak rumit, malah lebih mudah berbanding susu formula. 😊

Yg penting, jangan stress mommies! 🎈

Teruskan baca sambungan nya di Tips Penyusuan Eksklusif Bahagian 2

Siapa Puan Nurul Idayu ni?


Beliau berasal dari Banting, Selangor. Ibu kepada 2 cahaya mata ini sangat menyokong Exclusive Breast Feeding dan berkongsi pengalaman tips penyusuan berdasarkan pengalaman beliau menyusukan kedua-dua anaknya secara eksklusif.

Beliau bercita-cita untuk menjadi pakar laktasi yang membimbing ibu-ibu diluar sana agar menyempurnakan hak anak2 untuk mendapatkan susu ibu sehingga berusia 2 tahun.

Kredit to : Puan  Nurul Idayu Kambali   (boleh klik untuk follow beliau) Dah 2 hari ni Amna di hantar pada pengasuh baru. Makcik tu cak...

0 comments: